Landslagsleir på Playitas

Hva skjer på landslagssamlinger og hvor tøft er det egentlig? Blir man så godt kjent med hverandre at man blir som en familie å regne? Landslaget tilbrakte store deler av årets første måned på Playitas, Fuerteventura. Alle var med, med unntak av Solveig som har byttet ut norsk vinter med sommer i Perth, Australia.

Med på treningssamling for første gang

Cedrik Bakke Christophersen, Erik Nygaard Madsen og Sebastian Wernersen var med på sin første landslagssamling. Vi tok en prat dagen før de reiste hjem.

Cedrik, Sebastian og Erik forteller om høy mengde med trening.
- Det har blitt mye mer sykling enn hjemme, så jeg ble litt tung i beina etter hvert. Totalmengden er bra og godt planlagt. Vår trening er tilpasset oss, vi følger ikke med de andre i alt, forteller Erik.
- Det blir også mer tid til å ligge på rommet og slappe av enn når vi går på skolen, og dermed går det greit selv om det er en del mer trening enn vanlig, tilføyer Sebastian.

Selv om treningsmengden er uvant, særlig pga at det har vært sesongpause, er det ikke slik at det er så mye nytt. Alexander og Arild har fulgt dem opp en stund, så de kjenner igjen mye av treningsfilosofien de er vant til fra før.
- Det ville vært veldig dumt hvis dette var et sjokk, da ender du opp med å tryne eller bli skadet, forteller de alvorlig før de flirer litt. Cedrik har trynet på sykkelen og slått kneet litt. Heldigvis virker det ikke alvorlig, og det er ikke det kneet som ble operert i begynnelsen av sesongpausen. Likevel har det ført til at han har måttet endre litt på planene. Det har blitt alternativ trening, og mye mer svømming. Han føler også at han har blitt en bedre svømmer nå enn han var forrige sesong, selv om farta «går litt opp og litt ned».

Alle føler de gradvis blir bedre triatleter og at de har fått mye igjen for treningen de har lagt inn.

Å være sammen med de andre landslagsutøverne har vært en god opplevelse, og ungguttene føler seg inspirert. De lærer også mye av de andre, og trekker fram at de har lært masse om rutiner og hvordan man skal være på trening.
- Det er veldig motiverende å være sammen med dem. Vi ser hvor lista ligger. Det gjør at man ønsker å gjøre de rette valgene, forteller Cedrik.
- Vi har lært hva de gjør mellom øktene og ser at restitusjon er viktig, sier Sebastian, og Erik legger til:
- Landoppvarming før svømming er noe jeg kommer til å ta med meg hjem. Den rutinen gjør at det fungerer lettere å komme inn i svømmingen, og jeg slipper å bruke de første 20 minuttene på å komme i gang.

Det er også en rekke andre internasjonale triatlonprofiler tilstede på Playitas, deriblant le Corre og Bergere fra Frankrike.
- De er veldig hyggelige. Det er de norske som er de beste, så det er de vi lever opp til. Men det er kjekt å ha med andre nasjoner, forteller Erik. Treneren, Alexander skyter inn:
- Vi får kanskje et annet forhold til dem. Det er mange gode her nede, og du ser at de er vanlige idrettsutøvere og de gjør bare akkurat det samme som alle andre gjør, som vi gjør. Når de gjør det samme som deg, så ser du at du kan nå like langt.

Siden Erik, Cedrik og Sebastian går på videregående, har de et ansvar for å henge med på pensum selv om de er borte fra skolen. Sebastian har med skole-PC, og Erik forteller at han har med en del bøker fordi han har prøve rett etter at han kommer tilbake fra campen. Utover det, har de som mål å ta igjen en del skolearbeid når de kommer hjem.

Av sportslige mål, er Cedriks viktigste akkurat nå å bli skadefri. Han har ikke fått løpt noe etter VM i fjor høst. Planen er å starte opp løpingen når han kommer hjem.
- Selve veltet har ikke så mye å si. Det betyr bare mer tid til å helbrede det andre kneet, bedyrer han.

Sebastian ser fram imot å få mer internasjonal erfaring til sommeren.
- Jeg ønsker å kvalifisere meg til EM og VM. Også skal vinne junior NM.
Dette er mål han deler med de to andre.
- Det er viktig er å være med på Europacup og internasjonale konkurranser, også deltar vi på de konkurransene i Norgescup som vi får til, legger Cedrik til.

Dette er trolig den eneste samlingen juniorene har med landslaget denne sesongen.
- Men det er en påskeleir, som samler ungdommer i Norge som det vil være fint å delta på, avslutter de.

Vi ønsker dem god tur hjem og lykke til med sesongen.

Alle bilder: Mikal Iden

Første av flere treningssamlinger for de andre

Særlig utøverne på worldcuplaget tilbringer mye tid sammen på samling og konkurranser. Samlingen på Playitas er den første av flere leirer planlagt for de som har håp om å kvalifisere seg til Tokyo-OL. I februar reiser laget til Thailand for å gjøre forberedelser for Tokyo, og vi vil fortelle litt om disse forberedelsene ved en senere anledning. Samlingene gjør at utøverne blir ekstra godt kjent.

- Vi har fine samtaler, men ikke de dypeste. Jeg er dypere med søsteren min, forteller Jørgen.
- Vi kjenner hverandre som treningskompiser, og har det gøy sammen, legger Gustav til, før Lotte tilføyer:
- Det er veldig fint å samles alle sammen før sesongen starter. Fint å få med juniorene og bli kjent med dem også. Her får jeg trent sammen med guttene, og det er kjekt.
Selv om det altså ikke blir de dypeste samtalene, er leir verdifullt.

- Ting er litt enklere når vi er på leir. Vi bor på samme sted som vi trener, dermed bruker vi litt mindre på transport, og vi får raskere ernæring også. Det blir mer tid til søvn siden vi ikke begynner å trene før kl 9. Men vi får trent bra hjemme også, sier Gustav.

De trener fem timer i snitt på samling. Det sykles mer enn hjemme, mens svømming og løping er på omtrent same mengdenivå som de er vant til i Bergen og Danmark. Med dette håper de å være godt rustet for å nå sine mål for sesongen.

For Vetle er hovedmålet i 2019 VM i U23-klassen. Han håper også å prestere bra i Worldcup og Europacup og med det samle verdifulle poeng for videre karriere. Jørgen tok en solid femteplass i U23 i Australia i fjor. Når Jørgen blir spurt om han forventer at Vetle vinner U23 neste år sier han:
- Dette er olympisk distanse i en hard løype. Nei, jeg tror ikke han vinner første året. Men han gjør en god sesong, det tror jeg. For sin egen del er Jørgen skeptisk til starten på sesongen:
- Jeg skal bli frisk, etter å ha hatt virus i noen uker. Det har nok litt å si for WC-konkurransen i Cape Town. Konkurransen vil enten ryke for min del eller den går dårlig.

Lotte har mer tro på en bra sesong.
- Føler meg solid og sterk ut ifra treningen i vinter. Jeg tror det kan bli hakket bedre resultater. Jeg har tro på flere topp 10-plasseringer og har i det minste mål om å være stabilt plassert blant topp 15. Løpet i Lausanne er også et viktig mål, hvor hun er usikker på om hun stiller i U23 eller elite.
- Hvis jeg kjører U23-VM så er det for å være på pallen. Jeg har også lyst til å kjøre WC-konkurranser for å gjøre det virkelig bra, kjøre hardt og komme på pallen.

- Lotte kommer til å få en topp 5 i WTS denne sesongen, skyter Gustav inn. Hun gleder seg til sesongstart:

- Jeg er veldig spent på Abu Dhabi. Det er en veldig kjekk løype. Jeg går inn i sesongen med en annen tro på meg selv, og det jeg er spent på nå er «hvor er nivået?»

For Gustav sin del er målet å komme på pallen sammenlagt i WTS.
- Da bør jeg vinne en WTS minst. Og så er det viktig å ha det gøy også, tilføyer han.
Lotte har stor tro på at Gustav vil gjøre det bra:
- På hva han gjorde i fjor, har jeg ingen tvil om at han blir å se på podiet i WTS. I Lausanne står han øverst på pallen, avslutter hun.

Vi gleder oss stort til å se dem i aksjon. Siden intervjuet har Jørgen trukket seg fra konkurransen i Cape Town den 10. februar. Konkurransen i Abu Dhabi er 8. mars.