Hva skal til for å komme på landslaget?

Norges Triatlonforbund har definert ulike landslag basert på hvilket nivå i karrieren utøverne befinner seg i. Det er likevel slik at alle medlemmene blir invitert med på konkurranser og samlinger i fellesskap. Da er vi ett landslag som har det gøy sammen. Forbundet har gjort noen justeringer på kriterier for uttak til landslag sammenlignet med tidligere år. Juniorer og unge eliteutøvere (U23-alder) kan kvalifisere seg til landslaget fortløpende fram til 1.mai hvis de klarer definerte tidskrav.

Kort om uttakskriteriene

Tidene skal primært tas på de samlingene som forbundet arrangerer, men dokumenterte tidskrav på andre konkurranser og tester vil også kunne godtas.

Norges Triatlonforbund vil fortsatt ha hovedfokus på å utvikle internasjonale utøvere innen olympisk distanse. Det er også langsiktig målsetning for alle landslagene.

«Landslagene til Norges Triatlonforbund skal være for de utøverne som trener hardt og systematisk for å bli best, og som ønsker å gjøre jobben som kreves for å nå målene. Kravene til uttak er satt høyt da vi ønsker å ha utøvere som både holder høyt nok nivå, men også har de holdninger vi ser etter blant utøverne»

Det forteller sportssjef Arild Tveiten.

Senior World Cup-lag

Hvem: Dette laget er for våre beste seniorutøvere og de vi til enhver tid jobber med fram mot neste OL. Det må være reelle muligheter for å kvalifisere seg til OL for å være på dette laget.

Poengkrav: Topp 150 på World Ranking

Tidskrav: Maks 4 % etter vinner på WTS løp og 1% etter vinner på WC Løp.
Utøvere tas ut etter en individuell vurdering basert på internasjonale resultater. Krav til ranking og tidskrav må oppnås, men er ingen garanti for uttak, da det er internasjonale resultater som vektes høyest.

Europacuplag

Hvem: Dette laget er for unge seniorutøvere og utøvere som er på vei opp (typisk første-års seniorer) og i god utvikling, men som ikke er gode nok til å kvalifisere seg til OL.

Poengkrav: Fra topp 150 på World Ranking

Tidskrav: Maks 3% etter vinner på WC Løp og 2% på EC løp.

For yngre utøvere i U23 klassen som pga. av diverse årsaker ikke har oppnådd gode nok internasjonale resultater til å bli vurdert gjennom ovenstående kriterier, er det mulig å bli tatt opp av landslaget gjennom tester i regi av forbundet eller ved andre konkurranser/tester hvor man kan dokumentere tider. Kravet er basert på følgende tider:

800 m svømming 5000 m løping Totaltid
Kvinner 10:00 18:20 28:20
Menn 09:10 15:30 24:40

Juniorlandslag

Krav: Uttak basert på internasjonale resultater og følgende tidskrav på 800 m svømming og 5000 m løping:

Tidskrav kan oppnås på forbundets test samlinger i regi av forbundet eller ved andre konkurranser/ tester hvor man kan dokumentere tider.

800 m svømming 5000 m løping Total tid
Jenter 16 år (f. 2003) 10:50 19:00 29:50
Jenter 17 år 10:40 18:50 29:30
Jenter 18 år 10:30 18:40 29:10
Jenter 19 år 10:20 18:30 28:50
Gutter 16 år 09:50 16:30 26:20
Gutter 17 år 09:40 16:20 26:00
Gutter 18 år 09:30 16:10 25:40
Gutter 19 år 09:20 15:50 25:10

Testsamlinger

Testsamling (mars)

Testsamling

Denne samlingen er for utøvere i alderen 15 til 22 år med ambisjoner om å komme med på landslaget. Dette blir en to dagers samling hvor tester er i fokus. Les mer om tester og krav for landslagsuttak. Påmeldingen åpner tidlig 2019.

Testsamling (november)

Denne samlingen er for utøvere i alderen 15 til 22 år med ambisjoner om å komme med på landslaget. Dette blir en to dagers samling hvor tester er i fokus. Påmeldingen åpner snart.