Konkurranseregler

Har man lov til å ligge på hjul i triatlonkonkurranser? Hvor kaldt er det i vannet før man forkorter eller avlyser svømmedelen av en konkurranse? Hvor lenge varer en tidsstraff, og hva kan føre til tidsstraff? Dette og mer finner du svarene på i konkurransereglementene. Vi har egne regler for barn opp til 12 år.

Konkurranseregler for voksne

Konkurranseregelverket for konkurranser på Norges Triatlonforbunds terminliste ble sist revidert etter vedtak av styret i NTF den 28. januar 2019.

NTFs regler er underlagt det internasjonale forbundets (ITU) regler. Regelverket følger derfor ITUs struktur, noe som gjør det enklere å finne utdypning av regler hos ITU, samt at det gjør revidering enklere.

NTF konkurranseregler

Godkjente drakter

På tinget i 2017 ble det vedtatt at klubbdrakter skal bli benyttet på mesterskap og cup-er (se nedenfor).

Her er en oversikt over godkjente klubbdrakter.

Endringer gjennom vedtak på Tinget 2017

På Norges Triatlonforbunds Ting i 2017 ble det vedtatt å gjøre noen endringer i konkurransereglementet. Disse endringene gjelder allerede for konkurranser fra og med 2018 og vil innlemmes i NTF Konkurranseregler så snart endringene er ferdigbehandlet av forbundets styre. Her er endringene du må være oppmerksom på:

Konkurransedrakter

I NM, UM, Norgescup og Super Sprint Cup skal klubbdrakt benyttes. Det tillates ikke sponsorlogoer på klær eller kropp som ikke er klubbens sponsorer.
• Drakt skal dekke torso og ½ av bena over knær. På svømmedelen tillates bruk av klassisk konkurransesvømmedrakt i en del.
• Reglene for drakt gjelder gjennom hele konkurransen og, for de som mottar medalje, gjennom medaljeseremonien.
• Drakt eller skisse av drakt sendes av klubben til NTF 2 måneder før aktuell konkurranse for godkjenning av klubbdrakt.
• Bruk av tidligere årsmodeller av klubbdrakter og klubbens sykkeltøy er tillatt.

Bruk av startnummer - konkurransereglementets punkt 2.9.1

Startnummer tas på etter svømmingen. Startnummer skal være på ryggen under sykling og i front under løping. Feilplassering av startnummer skal rettes ved tilsnakk. Bruk av startnummer på svømming medfører tidsstraff. Regelen blir nå enklere å forholde seg til; om våtdrakt brukes eller ikke spiller nå ingen rolle.

36-timers regelen om opphold mellom konkurranser - punkt 2.7.4

Unntakene i regelen inkluderer nå akvatlon, sli at utøvere som stiller på en triatlonkonkurranse også kan stille på akvatlon samme helg.

Framtidige endringer i konkurranseregelverket

Styret har fått mandat til å gjøre nødvendige endringer i konkurranseregelverket framover, slik at det er i henhold til NIF, ITU sine lover, barneidrettsbestemmelsene og triatlonskolen. Alle klubber skal informeres skriftlig ved endring i regelverket.

Reglement for barneidrett

Norges Triatlonforbund har også et eget reglement for barneidrett. NTFs reglement for barneidrett er basert på barneidrettsrettighetene, NIFs regelverk og verdigrunnlag for barneidrett.

Konkurranseregler for barn

Spesielle konkurranseregler for ungdomsklassene

For supersprinterne (alder 13 – 16 år) er det noen egne bestemmelser i konkurransereglementet vårt, bl.a begrensninger på gir. Du kan ikke bruke elektrisk girsystem og det er begrensinger på girutveksling, dvs. at det er bestemmelser for hvor tunge gir du kan ha i konkurranse. Se § 17.2.6 i regelverket.
For rekrutt (13-14 år) er maksimal hjuldistanse pr pedalomdreining 6,68 m og for ungdom (14-15 år) er maks 7,17 m. Her er en tabell som viser hva dette betyr for girvalg. Radene angir størrelsen på den største skiva foran (crankset/klinge). Kolonner angir antall tenner på det minste tannhjulet i girkassetten på bakhjulet.

For rekrutt så er 16 det minste lovlige tannhjulet i kassetten på bakhjulet dersom du har en 50 klinge, eventuelt kan du bruke 52-17.
I det som kalles compact chainset får man en 50 klinge foran, men kassetten bak starter kanskje på 12 tenner. Hva gjør man da?
Det er mulig å kjøpe en juniorkassett, eller man kan låse av de tyngste girene på kassetten du har. Filmen viser hvordan du låser av de tyngste girene/tannhjulene på kassetten (dersom du ikke får låst av alle tannhjulene du trenger låse av, kan du bytte til lengre skruer).

De samme reglene gjelder i landeveissykling/Norges Cyckleforbund.