Koronavettregler

Vi er alle med på den store dugnaden for å redde liv og får å kunne komme raskest mulig til normalen, med aktive dager fylt med mestring, fellesskap og begeistring. Det er ingen grunn til å legge seg på sofaen - aktivitet er fortsatt ønskelig og mulig, men med forholdsregler. Her er våre koronavettregler.

Uttalelse fra Medisinsk utvalg

Medisinsk utvalg gir følgende råd om svømming utendørs.

Veiledning for smittevern på arrangementer

Spesielle smittevernhensyn skal nå tas på konkurranser. Her er våre koronavettregler for arrangører og deltakere.

Profesjonelle utøvere har nå fritak fra 1-metersregelen

Les mer om dette her.

Unntak for toppidrett er videreført i oppdaterte regler annonsert 3. januar 2021. En toppidrettsutøver innen triatlon er en utøver som er tatt ut på landslag på junior og senior(Elite) nivå og utøvere som representerer Norge under internasjonale mesterskap.

NIFs koronavettregler

Norges idrettsforbund har utviklet et sett koronavettregler. Dette er for alle som holder seg i aktivitet. Målet er at all aktivitet foregår på en trygg måte for å unngå å spre koronaviruset.

Vi forholder oss til NIFs regler til enhver tid. Oppdatert informasjon pr. 3. januar 2021 finnes her.

Ulykker

Vi har via NIF vært i kontakt med Helsedirektoratet for å få råd om skadehåndtering. Dette er de rådene vi har fått:

Først: Er det en alvorlig skade, så må man ringe legevakten, som man ville ha gjort i en normal situasjon.
Ved skader:
- Det skal ikke gis ikke gi munn til munn–behandling, kun kompresjoner frem til ambulanse kommer.
- Dersom en trener/voksenperson skal hjelpe en utøver, så er det en stor fordel å benytte hansker, og at den fysiske nærheten ikke overstiger 15 min - dersom dette er forsvarlig ut fra skadens alvorlighetsgrad.
- Generelt sett er det en klar anbefaling at aktiviteten som skal utøves, gir så liten sjanse som mulig for skade.
Har man ikke hansker, men antibac, så er det til hjelp. Og så får man vaske hendene så fort det lar seg gjøre.

Stadig endring

Husk at forholdsregler og råd er i stadig endring. Det som ble skrevet i går kan være utdatert. Hold deg oppdatert!

Koronavettregler for triatlon

Alle må følge idrettsforbundets koronavettregler som et minimum.

Svømming

Les Medisinsk Utvalgs uttalelse om svømming i kaldt vann. I de perioder hvor svømmehaller er stengt, anbefaler vi innetrening, f.eks med strikker.

Sykling utendørs

Vi anbefaler ikke at grupper sykler i store samlede felt på trening. Når man sykler raskt i felt, så forflytter man seg raskt og kommer fort inn i luftrommet hvor syklisten foran befant seg. Ønsker du å sykle sammen med andre, hold deg sammen med personer i din husstand eller noen få - som er dine faste sykkelpartnere gjennom hele perioden.

Løping

Løping er greiere i grupper, men grensen på 1 meter gjelder selvfølgelig også her. Husk at det skal holdes avstand på samme måte til andre som er ute og løper/går. Av samme grunn som i sykling, kan det være grunn til å holde mer enn 1 meters avstand dersom man løper bak hverandre

Utstyr

Husk at alle må bruke eget utstyr og ikke håndtere andres.

Se for øvrig Norges Idrettsforbunds koronavettregler.

Luft hode og sinn, og kos dere i aktivitet. Dette er ikke tidspunktene for å utfordre egne grenser. Det viktige er å holde på helsa. Er det en aktivitet som potensielt kan gi alvorlige skader, bør den ikke gjennomføres under koronasituasjonen.

Bildekredittering

Foto CDC Unsplash