Vetle Bergsvik Thorn ble Norges første europamester

At 2018 blir et viktig år i norsk triatlonhistorie er det allerede ingen tvil om. Minst en av bragdene er det Vetle Thorn som står for. Fredag 20. juli ble han europamester for juniorer i Tartu, Estland. Dette er Norges første topplassering i mesterskap på elitenivå.

Som en av forhåndsfavorittene etter blant annet en seier i Quarteira tidligere i år, hadde han presset på seg. Presset ble ikke mindre av at han selv tydeliggjorde at han hadde ambisjoner om å vinne. Likevel leverte han. Vi gratulerer Vetle, Åsane CK og landslagstrenerne.

Dårlig svømmestart, super sykling og flott løp

Løypeprofilen i Tartu passet Vetle godt, noe som styrket troen på at han kunne gjøre det bra her. Han forklarer:

«Sykkelløypen var teknisk og hard, noe .. som gjør det hardt uansett hvor i gruppen du sitter. Det gjør det også mulig å gå ifra på sykkel, noe jeg var veldig bevisst på.»

Håpet var å kunne komme av gårde sammen med en annen god syklist.

Det hele begynte ikke så bra for Vetle. Med en dårlig start på svøm, hadde han en jobb å gjøre for å komme med i feltet på syklingen. Han jobbet godt og kom inn i skiftesonen på en 20. plass, og i skiftesonen var det trangt og vanskelig å komme forbi. Men det var jevnt, og etter én av fire runder på sykkel lå han godt plassert i en stor ledergruppe.

På neste runde rykket han sammen med tyskeren Tim Hellwig. Hellwig var ganske ukjent, men Vetle så at han var god på sykkelen.

«Vi fikk en liten luke rundt en sving på andre runden da en av de andre i gruppen gikk i bakken rett bak meg. Jeg .. sa «go». Så la jeg meg foran og kjørte veldig hardt for å raskt få opparbeidet en luke. Da kjørte vi sammen helt til T2».

Ut av skiftesonen (T2) hadde Hellwig en liten ledelse. Vetle forklarer hvorfor:

«Hellwig fikk noen sekunder da jeg trøblet med den høyre skoen i T2. Jeg var ikke bekymret og fokuserte på hvordan jeg skulle løpe så raskt som mulig».

Med is i magen, tok Vetle det litt rolig i første del av løpet, før han tok igjen og løp forbi tyskeren. Det var aldri noen som klarte å ta igjen duoen, selv om spesielt Csongor Lehmann fra Ungarn og Ricardo Batista fra Portugal løp veldig fort. De ble nummer tre og fire til slutt.

«Jeg var usikker på om de skulle hente oss på løp, men jeg så at de ikke tok inn noe særlig».

Vetle hadde en god ledelse ved vending mot siste runde på løp. Da han løp ned bakken for siste gang mot mål, kunne han glede seg og forberede seiersbrølet.

Hovedmålet for sesongen for Vetle er å vinne VM for juniorer. Vi gleder oss til å følge med!

Unge talenter med gode plasseringer

Cedrik Bakke Christophersen fra Tønsberg og Erik Nygaard Madsen fra Haugesund deltok også i juniorklassen, og gjorde gode løp. Blant de yngste i feltet, var de først og fremst med for å høste mer erfaring fra internasjonal konkurranse. De viste likevel at de hadde noe å gjøre i juniorkonkurransen å gjøre med en 28. og en 45. plass.

Solveig Løvseth var med i juniorklassen for kvinner. Hun var ikke selv helt fornøyd med resultatet, selv om hun syntes det var en artig konkurranse og «en gøy opplevelse å være en del av et norsk lag». Solveig kom litt bakpå etter svømmingen, men gjorde en veldig god sykkel og løp bra.

Vi gratulerer dem også.

• Surpas - the future of triathlon