Kort om lisens

Lisens er din forsikring dersom uhellet skulle skje på trening eller i konkurranse. For å kunne stille til start i konkurranser på Norges Triatlonforbunds terminliste må man ha løst enten engangs- eller helårslisens. Utøver er selv ansvarlig for å ha gyldig lisens til start.

Hvorfor ha lisens?

For deg, klubben din og arrangører av konkurranser, er det viktig at du er forsikret.

Engangslisens gir kun forsikring på et individuelt arrangement. Inkludert i helårslisensen er en god idrettsforsikring som også dekker deg på alle treninger du gjør i inn- og utland. Forsikringen gjelder idrettsskade under konkurranse, samt organisert trening som er relevant for idretten, i regi av NTF, klubb eller krets. Forsikringen omfatter også individuell triatlontrening, i treningsantrekk, i inn- og utland.

Arrangører skal se lisensen din for å vite at du er forsikret for eventuelle skader og ansvar under konkurransen. Du må ha triatlonlisens for triatlonkonkurranser. Dersom du skal delta på svømmestevner, inkludert Open Water arrangementer, må du løse lisens hos Svømmeforbundet. For sykkelritt må du løse lisens hos NCF. Lisensene er skreddersydd og gjelder kun for særidretten tilknyttet forbundet de er løst hos.

Lisens 2019

Den gjelder fra det tidspunktet du kjøper den og klubben din har godkjent den. Vår lisensperiode går fra 1. januar til 31. desember. Vi anbefaler at du skaffer deg helårslisens ved årskiftet så du er dekket på all trening gjennom hele året.

Følgende ordning gjelder for sesongen 2019:

• Rabattert helårspris for aldersgruppen 20-24 år. Helårslisens vil for denne gruppen koste 250 kroner, utvidet lisens settes til 400 kroner.
  • Helårslisens for ungdom og junior vil fortsette å være gratis. Utvidet helårslisens for ungdom og junior beholdes på 175 kr.
  • Seniorlisensen settes til henholdsvis 550 kroner og 790 kroner (utvidet lisens).

Hver enkelt utøvers klubb må bekrefte at den som løser helårslisens er medlem i klubben det løses lisens i. Lisensen blir ikke aktivert før klubben har bekreftet medlemskap.

Helårslisens Norges Triatlonforbund

Følgende priser gjelder:

Vanlig, kr Utvidet lisens, kr
Voksne 550 790
20-24 år 300 400
Student (bare for studenter) 250
Junior (17 - 19 år) 0 175
Ungdom (13 - 16 år) 0 175

Barn dekkes av NIFs idrettsforsikring for barn. Fra den dagen en utøver fyller 13 år må utøveren ha egen lisens.

Medlemsavgift?

Lisens har ingenting med medlemsavgift å gjøre, selv om du trenger å være medlem i en triatlonklubb for å kjøpe helårslisens. Personlig medlemskap i klubb betales til klubben. Lisens er heller ingen medlemsavgift til forbundet. Det er kun klubben som betaler medlemskap i forbundet.

Ikke medlem av en triatlonklubb ennå? Finn en klubb nær deg!

Engangslisens

Dersom man ikke har helårslisens er det mulig å kjøpe engangslisens. Forsikringen man får sammen med engangslisensen dekker tilnærmet det samme som helårslisensen, men gjelder kun under selve konkurransen. Engangslisens løses hos arrangør i forbindelse med stevnet man skal delta på.

• Ungdom kr 50
  • Junior kr 100
  • Voksne kr 200,-
  • For lagkonkurranse og følgestafett er prisen på engangslisens kr. 300,- for laget
  • 50 kr per solgte lisens direkte til arrangørklubb.

Utvidet lisens eller ikke?

Forskjellen mellom utvidet lisens og vanlig helårslisens er hvor hurtig du kommer til behandling. Med vanlig helårslisens har du krav på å komme til idrettsbehandling innen 60 dager etter at skaden er meldt. Utvidet lisens gir deg raskere behandling – innen tre virkedager etter at skaden er meldt.

Gyldighet

Lisensen, både utvidet og vanlig, er gyldig hele kalenderåret. Forsikringen gjelder idrettsskade under konkurranse, samt organisert trening, som er relevant for idretten, i regi av NTF, klubb eller krets.

Forsikringen omfatter også individuell triatlontrening, i treningsantrekk, i inn og utland. Helårslisens krever at man er medlem i en triatlonklubb. Lisensinnehaver er selv ansvarlig for gyldig klubbmedlemskap.

Deltakelse i NM og Norgescup

Ønsker man å delta i NM og Norgescup kreves det helårslisens. Helårslisensen gjelder også internasjonalt. De fleste større internasjonale konkurranser krever lisens.