Konkurranseregler

Har man lov til å ligge på hjul i triatlonkonkurranser? Hvor kaldt er det i vannet før man forkorter eller avlyser svømmedelen av en konkurranse? Hvor lenge varer en tidsstraff, og hva kan føre til tidsstraff? Dette og mer finner du svarene på i konkurransereglementene. Vi har egne regler for barn opp til 12 år.

Konkurranseregler for ungdom og voksne

NTFs regler er underlagt det internasjonale forbundets (World Triathlon) regler. Regelverket følger derfor World Triathlons struktur.

Tilbakemelding fra Komité vedr unntak fra konkurransereglene for konkurransedrakter

Styret nedsatte i møte 13. juni 2024 en komite bestående av visepresident, styremedlemmer og lovutvalg, for å presisere regelverket tilknyttet draktregler, etter flere mottatte henvendelser fra klubber angående konkurransedrakter for NM. Bakgrunnen er at klubber, ihht regelverket, kan registrere drakter for godkjenning til Norgesmesterskap og Ungdomsmesterskap, og Norges- og UngdomsCup. Forbundet ser at draktreglene gir rom for tolkning.

Det refereres kun til NM nedenfor, men gjelder samtidig for Norgescup.

Bakgrunn

Draktreglene for NM/UM ble justert på tinget i 2017, der eierskapet for NM og UM skulle ligge hos klubbene. Det var gitt en overgangsperiode mht. nøytrale drakter. Senere er det også gjort en endring for nøytrale drakter, spesifikt for Vintertriatlon.

Årets langdistanse-NM er lagt inn i Challenge Sandefjord, som i år også har et proff felt. Profesjonelle utøvere vil kunne konkurrere om internasjonale poeng, premiepenger og mesterskapstittel. NM deltakelse vil med dagens regler kreve klubbdrakt.

Evaluering

Komitéen har med bakgrunn i henvendelsene sett på muligheter for unntak til utøvere med profflisens gjennom Forbundets Eliteutvalg. Med en profflisens vil man kunne defineres som Elite og kunne kjøre i privat drakt, også som deltaker i NM. Det kan argumenteres at profesjonelle eliteutøvere med egen drakt av mulig høyere kvalitet, vil bedre kunne hevde seg i et proff felt. De vil også promotere egne private sponsorer. Med et slikt unntak vil disse utøverne kunne delta på NM, i privat drakt, med søknad fra den enkeltes klubb.

Komitéen har vært i kontakt med et antall triatlonklubber nasjonalt, da det er klubbene som har vedtatt triatlonreglene og et, eventuelt midlertidig, unntak må komme fra klubbene. Tilbakemeldinger fra klubbene er at eierskapet til NM ligger hos klubbene og at dette er muligheten klubbene har for å få synligjort både klubben og klubbens sponsorer. Det er en forståelse for at utøvere med profflisens vil stå i et valg, men et behov for at NM-deltakelse skal være med klubbdrakt. Noen klubber presiserte også at synlighet i NM også er en anerkjennelse for klubben og pengene de bruker på sine medlemmer.

Det kan også argumenteres at fordelen med privat drakt i et NM også vil være konkurransehemmende for utøvere uten profflisens.

Utøvere med profflisens vil, slik komiteen forstår tilbakemeldingene, måtte velge mellom å kjøre som profesjonell, eller som NM-deltaker.

I sammenheng med denne tilbakemeldingen, ønsker forbundet at nøytrale drakter skal være mulig å bruke, også utover vintertriatlon. Disse nøytrale draktene må søkes om fra klubbene, og slikt kunne bistå utøvere uten klubbdrakt til å delta på et NM.

Profesjonelle utøvere kan velge deltakelse som proff og NM, men kan kun delta i NM med godkjent klubbdrakt.

Lovutvalget har også kommet med en presisering av definisjonen klubbdrakt:

Presisering av lovtekst klubbdrakt:

Nytt punkt:

Klubbdrakt skal være utformet i klubbens farger og med klubbens sponsorer. Den skal sikre rask identifisering for arrangør, dommere, publikum mfl. Drakt for en hel gruppe (f.eks. elitegruppe) kan avvike fra ordinær klubbdrakt, men skal ha samme grunnfarge og sponsorer.

I tillegg til klubbens sponsorer kan enkeltutøveres private sponsorer frontes på klubbdrakten etter avtale med klubben.

8.2.3 Klubbdrakt eller skisse av klubbdrakt sendes av klubb til NTF for godkjenning senest 2 måneder før aktuell konkurranse og i forkant av produksjon for å unngå at klubber har lik klubbdrakt.

Merk at dette er et forslag til utforming av ny lovtekst for klubbdrakter. Med behov for presisering av gjeldende lovtekst nå i 2024, vil dette gjelde allerede nå, men styret vil legge dette for behandling på tinget i 2025 for at klubbene skal få mulighet til å behandle innholdet. Vi vil være fleksible på 2-måneders-fristen i 2024 siden det har tatt noe tid å behandle denne presiseringen.

Reglement for barneidrett

Norges Triatlonforbund har også et eget reglement for barneidrett. NTFs reglement for barneidrett er basert på barneidrettsrettighetene, NIFs regelverk og verdigrunnlag for barneidrett.

Godkjente klubbdrakter

For NM og Ungdomscup/Norgescup kreves klubbdrakter godkjent av Norges Triatlonforbund.

Klubber som ikke har godkjent drakt tar kontakt med Olav Kyrre Fjeld