Idrettsglede og mestring i regn og vind på Bryne barnetriatlon

Bryne barnetriatlon ble arrangert på Bryne søndag 16.september. Det ble en våt og kjekk opplevelse for de 140 fremmøtte barna mellom 2 og 12 år som trosset kraftig regn og vind.

De eldste barna, fra 8 til 12 år, startet med svømming innendørs i svømmehallen. Sykling og løp skjedde utendørs for alle. Distansene varierte fra 150 meter sykling for de yngste til rundt 1500 meter sykling for de eldste. Svømmingen var 25 til 50 meter. De eldste barna kjørte jaktstart på sykkel etter svømmingen, men uten rangering og tidtaking i mål.

– Målet med arrangementet var å la barna oppleve mestring og idrettsglede, og få prøvd seg på triatlon.Vi er kjempefornøyd med oppmøtet og gjennomføringen gitt været på søndag med kraftig regn og vind. Ungene var kjempetøffe og det virket som om alle koste seg, sier sportslig leder i Bryne Triatlonklubb, Håvard Austnaberg

Etterpå var det medaljer til alle og verdens beste kjøttpølser fra Håland Kjøtt fra grillen.

– Det blir snakket mye om at det er viktig med variasjon i barneidretten. Der er triatlon midt i blinken med både svømming, sykling og løp. Det er en god gruppe barn og ungdom fra 8 år og oppover som trener i klubben nå, vi håper arrangementet gjør at enda flere barn vil begynne med triatlon, sier barne- og ungdomsleder Nina Nygård Magnussen.

Les mer om tilbudet om triatlon for barn og unge på Bryne her

• Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports