Rekordmange norske kvinner deltar i europacup

Til helgen står rekordmange norske jenter på startstreken på en junior europacup. Fem av de seks jentene som skal til Nederland og den lille byen Holten har sin debut på den internasjonale arenaen. Konkurransen i Nederland har lange tradisjoner med feststemning langs den tekniske sykkelløypen som går på brostein gjennom byen.

Norge har i flere år stilt på de ulike mesterskapene og cupene Holten har å by på. Lotte Miller, Kristian Blummenfelt og Casper Stornes har alle topp-5 resultater herfra, mens Gustav Iden hentet sin første jr. europacup seier her i 2015.

Nå er det ikke nødvendigvis et mål i seg selv å ha flest mulige utøvere til start. I fjor høst ble denne konkurransen plukket ut for å gi kvinnelige utøvere som ikke er på landslaget en mulighet til å få testet seg internasjonalt denne sesongen. Flere av dagens landslagsutøvere fikk muligheter som dette før de tok det siste steget inn på landslaget. Det at utøverne selv tar ansvar for egen satsing og jobber for utvikling er egenskaper landslagsledelsen ser på som svært nyttig og ønsker å trigge i denne utøvergruppen. At utøverne selv fikk velge om de ville delta på denne konkurransen er den del av den strategien.

– Det er gøy å se hvordan det gror på jentesiden nå. Flere og flere ønsker å gjøre det lille ekstra. Vi får se til helgen hvordan nivået er og hva resultater det gir – akkurat nå betyr ikke resultatene så mye, spør du meg. Vi er i litt i startfasen og alle vet det tar tid å bygge seg opp til å bli en stabilt god utøver. Dette kommer til å gi verdifull erfaring til utøverne, klubbene, trenerne og oss som jobber med dette i forbundet.»

Det forteller Mikal Iden, som er leder på denne konkurransen og jobber med utvikling på jentesiden.

Stine Dale fra Åsane CK (20) stiller i kvinner elite. Solveig Løvset (19) fra Trondheim TK, som har deltatt internasjonalt ved flere anledninger stiller i kvinner junior sammen med Thea Hovda (19) og Marlene Wulst fra Haugesund TK, Katinka Berg (18) fra Bergen TK og Hanna Grieg Sæthre (18) fra Åsane CK.

– Når denne muligheten kom visste jeg at jeg måtte ta den.

Det forteller Katinka Berg, før Hanna Grieg Sæthre tilføyer:

– Det blir spennende å se hvor høyt nivået er. Det er vanskelig å si men jeg håper å kunne være med godt framme på svømming og sykkel.

Marlene Wulst gleder seg også til konkurransen i Holten.

– Jeg ønsker selvfølgelig å gjøre det bra, men tror det blir gøy uansett hvordan det går.

Norge har også med tre landslagsutøvere. Morten Hansen og Birk Skogland stiller i menn elite og Vetle Bergsvik Thorn stiller i menn junior.