Sola Barnetriatlon, en festdag for alle barn

Sola barnetriatlon ble arrangert av Tempo Triathlon Club på Sola for 4. gang lørdag 22.september. Til tross for at stormen «Knud» passerte fredag, stilte ca 140 tøffe barn til start. En del påmeldte, dvs. foreldrene, tok nok en beslutning om å være hjemme pga. været. Alderen på deltakerne spente fra 2-12 år. Vi har 4 klasser som er delt inn i; minidualton, minitempo, barnetempo og teentempo.

Miniduatlon

De minste som er Minidualton startet med sykling på banen, her er det blanding av sparkesykler og trihjul sykler. Etter sykling løper de 100 meter inn til mål og får en velfortjent sjokolademedalje. Barna opplever en stor mestring og foreldre er super flinke heiagjenger.

Minitempo

Neste klasse er Minitempo, her er barna i basseng og svømmer puljevis. Sikkerhet og trygghet settes høyt og vi har voksne fra Tempo Triatlon klubb i bassenget.  Dette er til stor hjelp både for barn og foreldre som står på land.  Etter en kort svømmeøkt går de videre til sykkelen og avslutter med en liten løpetur og får en velfortjent sjokolademedalje og T-shirt.

Barnetempo og Teentempo

Så kommer Barnetempo og Teentempo i jente- og gutteklasser, som gjennomfører sin konkurranse med ulike distanser i forhold til aldersklasse. Men også her er trygghet det viktigste, både på svømming og sykler og løp.

Vi som arrangerer dette arrangement ser at barna er litt nervøse, spente og har allerede et stort konkurranseinstinkt. Det samme ser vi også hos foreldre, som legger alt til rette for at barna ikke skal minste noen sekund fra basseng til sykkel. Det er stor aktivitet og mye mestring og ikke minst stolte barn og foreldre.

Vi hører et durr av stemmer av barn og foreldre hele dagen og mye glede og avslappende barn etter gjennomført konkurranse. Da er det bare kos og gøy og de deler på sine erfaringer med oss voksne i Tempo klubben.

Etter stor innsats er det å få en velfortjent pølse eller kake alltid populært. Vi har også fokus på å fremme sunn mat så banan og eple gis gratis til alle.

Alle barn er vinnere denne dagen, og alle får samme premie. Det er spiselig medalje, finishertrøye og en billett til klatreparken Skogsprett.

Været var denne dag utfordrende med 3 årstider (regn, vind, hagl og sol) men det var bare blide ansikter å spore! Men alt i alt fikk vi en kjempefin dag, med MASSE mestringsfølelse. Vi håper arrangementet vil rekruttere flere barn til idretten!

Rapport sendt fra Sola/Tempo