Norsk andreplass i Targu Mures EM Multisport

Bård Ole Thorsen tok andreplassen i mellomdistanse i aldersgruppen 35 – 39 år. Bård Ole representerer Trondheim Triatlonklubb og er fra Namsos. Tidligere denne sesongen har han også en klasseseier i VM, i Potenvedra, Spania.

Varmt. Og tett i toppen

Det var 35 grader på konkurransedagen, og 25 grader i vannet. Dermed ble svømmingen gjennomført uten våtdrakt. «Det har jeg har aldri gjort før i et stevne, så det var moro», forteller Bård Ole. Etter å ha fått en fot på nesen i starten valgte han å svømme litt på utsiden av hovedlinja. Opp av vannet var han litt over 4 min etter tyskeren som ledet. Med rask løping inn i og gjennom skiftesonen hadde han tatt seg forbi tre personer og lå som nummer seks idet han satt seg på sykkelen. En teknisk krevende og hard løype, med mange utøvere i traseen var det vanskelig å kjøre fort. «Men jeg liker at det er krevende og var tett på å være raskest i gruppa» forteller Bård Ole. Etter syklingen lå han på tredjeplass. Andre, tredje og fjerde i klassen lå tett, mens tyskeren nå hadde nesten fem minutter.

«Med stekende sol, vindstille, nylagt asfalt og trange gater, kjente jeg allerede etter 2 kilometer at dette var og kom til å bli fryktelig tungt. Jeg var ved flere anledninger på tanken på å bryte, men de fleste hadde samme problem som meg. Etter 5 kilometer prioritererte jeg å stoppe og drikke skikkelig på drikkestasjonene og ta med svamper for å nedkjøle», rapporterer Bård Ole på sin Facebookside. Mens han ventet på at «sykkelføttene» skulle gå over, halet han innpå de foran, og briten bak han forsvant bakover. Etter 12 kilometer syntes han også det ble lettere å løpe og fikk opp farten enda et hakk. Da hadde han satt seg som mål å sikre 3. plassen men forsto raskt at 2. plassen var innen rekkevidde. Med 6 km igjen løp han forbi andre utøver i løypa og det var bare 2,5 minutter opp til tyskeren i front. Forspranget var likevel for stort til at Bård Ole kunne ta ham igjen. Han utbryter: «Kort oppsummert var hans 4 minutter på svømmingen det som gjorde utslaget for at han vant. Et ordtak i triatlonsporten passer å nevne i denne sammenhengen: man vinner ikke en triatlonkonkurranse i svømmingen men man kan tape konkurransen i svømmingen».

Vi lar oss imponere og gratulerer Bård Ole!

Knekt sykkel, oppkast og diaré stopper ikke Bodøværingene

Ole Marius og Tor Arne Underdahl, Tiril Johansen, Gro Thomassen og Ingar Skogset reiste sammen fra Bodø til Romania for å delta i EM på mellomdistansen. Targu Mures i Transylvania, Romania har vært vertskap for EM multisport, med akvatlon, akvabike, terrengtriatlon og mellomdistanse har vært på programmet og Dracula har selvsagt vært involvert i barneprogrammet.

Gro manglet sykkelen sin da de ankom Romania, og da den endelig kom på plass var sykkelen ødelagt. Hun fikk heldigvis lånt seg en sykkel, en temporamme som hun ikke er vant til å sykle på. Uflaksen stoppet ikke der. Allerede på svømmingen fikk hun utfordringer, forteller hun Bodø Nu:
"Det ble litt trøbbel, jeg fikk et spark i ansiktet etter fem sekunder. Da føyk brillene av meg og jeg fikk vondt i nesen. Du får litt panikk, hyperventilerer også videre. Det måtte presses litt ekstra for å komme i gang igjen, men da jeg først fant flyten etter fire-fem hundre meter gikk det bra."
Over på syklingen, preget både uvant sykkel og dårlig mage konkurransen, men Gro kom seg gjennom løpingen ganske greit; med en halv kopp cola fra hver drikkestasjon klarte hun å holde magen i sjakk og fikk nok næring til å løpe bedre enn hun hadde forventet.

Gro har tydeligvis den råheten som skal til for å snu erfaringene til noe positivt:
"Det er rått å være med på dette, og dette er min første  halvdistanse, og det kan ikke bli verre enn det her. Så da er det bare å melde seg på den neste", forteller hun lattermildt.
Det var flere i gjengen som fikk mageproblemer. Noen slet også på løpingen på grunn av varmen. Men alt i alt hadde de en fin tur. Gro forteller:
"Det må også nevnes at det har vært en flott gjeng på tur. Vi har det kult, spiser frokost og middag sammen, bor sammen og har en sosial fin tur. Det betyr mye det også! Det er high five i løypa. Butter det imot for den ene, er det bare å få de i gang igjen, vi er et lag. Selv om det er en individuell idrett får vi lagfølelsen når vi reiser som dette."
Tiril Johansen fikk en 4. plass i 25 – 29 årsklassen, Ole Marius Underdahl ble nummer 6, Tor Arne nummer 14 og Ingar Skogset nummer 15 i M30, Gro ble nummer 10. Vi gratulerer alle!

Siste nyheter

Hove Tri - sørlandets vakreste utfordring - også i år 2019

Hove Tri

Hove Tri er en årlig tradisjon for mange. Arrangementet ble gjennomført for 11. gang lørdag 15. juni. Utgangspunktet er Hove Camping – nå Canvas Hove, som ligger i et verneområde ved Raet nasjonalpark på Tromøy sør for Arendal.

Kompakt arena og teknisk løype skapte stor begeistring - Lillomarka Arena Triatlon

Lillomarka Arena Triatlon

I pinsehelgen ble Lillomarka Arena Triatlon arrangert for første gang. Arrangøren hadde lovet en fartsfylt dag, med en helt unik løype med masse teknisk sykling i rulleskiløypa på Lillomarka Arena. Høybråten og Stovner IL var arrangør, i …

Møt vår nyeste samarbeidspartner  - Larsen Consult