Europa-cup for juniorer i triatlon til Haugesund i 2022

Haugesund har i mange år vært synonymt med Ironman 70.3. Denne gangen blir distansen en sprint (750 m svøm, 20 km sykling og 5 km løping). Arrangementet blir ikke bare Europa-cup, men også ett ungdomsarrangement hvor alle norske unge triatleter, uansett nivå og erfaring får muligheten til å konkurrere. - Barn og unge kommer til å bli inspirert på samme måte som så utrolig mange voksne ble inspirert av 8 år med Ironman, forteller en engasjert Jacobsen.

I Norge for første gang

Det er Haugesund Triatlonklubb med Ivar Jacobsen i spissen som står bak arrangementet som nå er blitt bekreftet av World Triathlon. Norge ett av tre land som er utpekt som nye vertskapsland for å arrangere E-cup for juniorer i 2022.

- Idretten vår trenger arrangementer som setter ungdom i fokus og gir de en skikkelig konkurranse-arena. Derfor satser vi på dette arrangementet, forteller Jacobsen før han fortsetter. - Like viktig som å skape en arena for norsk og internasjonal triatlonungdom er det også å utdanne neste generasjon arrangører.

Internasjonal erfaring

Dette blir det andre internasjonale arrangementet som er lagt til Norge neste år. Triatlon og de norske utøverne er i vinden som aldri før. I oktober ble et verdenscuparrangement i Bergen bekreftet.

Norge satser på unge triatleter

Norges Triatlonforbund har en offensiv satsning på unge utøvere gjennom et nytt rekruttlag for landslaget i tillegg til vårt juniorlandslag. Det vil derfor kunne være mange norske utøvere som får muligheten til å konkurrere på hjemmebane.

Haugesund triatlonklubb har siden 2013 satset på å utvikle unge triatleter og er nå blant de ledende klubbene i Norge for barn og unge. Det er Mikal Iden som har hatt ansvaret for disse unge. Han har også et treneransvar for flere av utøverne på landslaget.
- Vi regner med at oppslutningen blir stor med mange lokale triatleter på startstreken og ikke minst regner vi økt rekruttering til sporten, avslutter Ivar Jacobsen.

Fotograf er tidligere klubbtrener Mikal Iden.

• Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports