Heder og ære

Norges Triatlonforbund gir hederstegn til enkeltpersoner og frivillige organisasjoner som har gjort et fortjenstfullt arbeid for norsk triatlon. Vinnere må ha vist adferd og holdninger i tråd med NTFs verdier fellesskap, mestring og begeistring. Hederstegnskomitéen kårer vinnere av utmerkelsene. Tradisjonen i norsk triatlon er å dele ut hederstegn i løpet av tingmiddagen annethvert år. Å motta slik utmerkelse er dermed få forunt, og utmerkelsene henger høyt og er veldig fortjent. Gratulerer til alle som mottok hederstegn under tingmiddagen 2023!

Årets kvinnelige utøver

Årets kvinnelige utøver har fått flere pallplasser i Norge de siste årene. I år fikk hun også en 15. plass i en internasjonal konkurranse tidlig på sommeren, og etter det har hun plukket opp flere gode resultater. Noe av årsaken kan være hennes eksepsjonelle evne til å gå i kjelleren. Hun kjører så hardt at hun gjerne må bæres ut av målområdet. Noen sier om henne at hun har “Blu-faktoren”. Hun er også veldig nysgjerrig, på søken etter hva hun må gjøre bedre og hvordan hun skal utvikle seg. Hun tør å ta utfordringer på strak arm, både i konkurranser og på trening.

Årets kvinnelige utøver gjorde fremragende innsats i Nordisk Mesterskap, både individuelt med en 2. plass, og på miksstafett. Hun tok ansvar både på senior- og juniorlag, og med juniorlaget vant hun gull.

Hun er Maren Bjorli, og representerer Bærumsvømmerne.

Årets mannlige utøver

Personen som vinner årets mannlige utøver er veldig dedikert og klok for sin alder, ifølge treneren. Han er ekstremt flink til å ta gode valg rundt trening og konkurranser, så altså: høy triatlon-street-smartness. Det er det som skiller ham fra andre, han tør å kaste seg ut i ting, men også å ta seg et steg tilbake når han bør. Han tør å ta en hviledag når han trenger det, og pusher grensene når han må det. Videre er han en ydmyk person som er klar for å lære.

Han har tatt store steg i år, som gjør at han virkelig fortjener ekstra heder, men allerede i fjor tok han steget til toppen av pallen da han vant Nordisk Mesterskap for junior. Siden har han tatt flere gode plasseringer i Europa-cup for juniorer, og tok en 16. plass i VM jr. i Hamburg. På NM på Hove tok han en solid seier og vant årets Kongepokal.

Årets mannlige utøver 2023 er Eirik Grande, fra Oslo IL Triathlon.

Årets klubb

Klubben som skal hedres nå er god på å legge til rette for aktivitet for voksne, ungdom og elite. Selv i en veldig presset anleggssituasjon finner de plass til alle. Det er en klubb med godt miljø, med aktive grupper som trener godt sammen. Denne klubben bidrar med treningsplaner i alle disipliner (svøm, sykkel og løp) og de organiserer fellesøkter. Klubben sørger også for at trenerne skal ha høy kompetanse.

Dette er en veldig profesjonalisert klubb som setter barn, unge og juniorer i sentrum. De vektlegger å tilrettelegge for at utøveren skal få tilpassede rammer ut fra utøverens ambisjoner. Her er det både rom for å være mosjonist og å satse. Dersom målet er å bli best i verden, så skal man ha trener, treningsopplegg, fasiliteter osv lagt til rette for å klare det. Og har du ikke lyst til å delta i mange stevner, men være med på trening og det sosiale, så skal du få de riktige rammene for det. Det er samtidig en prestasjonsrettet klubb hvor mye handler om konkurranse.

Årets klubb 2023 går til Oslo IL Triathlon.

Årets arrangement 2022

Vi er opptatt av å rekruttere nye utøvere inn til sporten vår. Skal vi nå ut til nye grupper må vi treffe dem der de er. Gjerne i byen. I det herrens år 2019 var det en gjeng som stablet på bena et arrangement som hadde mer enn 100 deltakere, første gangen. Siden har de hatt fra 100 til 200 deltakere, hvert år. Nøkkelen til suksessen ligger blant annet i å legge til rette for å ha det gøy, for mestring og for å bruke det utstyret man har. En annen viktig faktor er det lokale brannvesenet. Selv i øs pøs regnvær, som det gjerne er i Bergen, stiller familiene opp, og om de er hjemme, en verdensmester eller to. Det samler ildsjelene i klubb rundt noe som gir energi.

Vi snakker om et arrangement med kjempestemning og magiske mestringsopplevelser. Årets arrangement 2022 ble arrangert av Åsane CK triatlon og BTC. Arrangementet fant sted den siste helgen i august 2022 og stedet var Bergen, nærmere bestemt på Festplassen.

Årets arrangement 2022 er Barnetri på Festplassen i Bergen.

Årets arrangement 2023

Første gang dette arrangementet ble gjennomført var i 2009. Arrangementet ønsker å bidra til pur idrettsglede enten du er 8,18 eller 80 år. Arrangørklubben ble stiftet i 2007. Arrangementet foregår om sommeren på en øy som er omringet av fantastiske naturopplevelser, med sydlige varmegrader. Det har alltid vært feststemning på arrangementet, og arrangøren er flink til å feire både de som kommer først og de som kommer sist.

Det er også konkurranser for triatleter i alle aldre, og det virker som hele klubbmiljøet stiller opp for å lage et kjempearrangement. Her stiller frivillige opp med stort smil hvert eneste år. Det er flere ganger blitt arrangert både UM og NM her – noe som for mange har blitt en vakker utfordring. Nå har det nok gått opp for mange hvem vi snakker om, det er altså Sørlandets vakreste eventyr.

Årets arrangement i 2023 er Hove Tri.

Årets trener

Årets trener er en utrolig glad og positiv trener som er veldig flink med både de unge og de voksne utøverne i klubben. Hen er flink til å ta seg av nybegynnere og veilede dem. Dette er betydningsfullt for både utøvere og klubb. Klubbens leder sier om treneren at de er meget glade og stolte over å ha personen som hovedtrener. Hen er enormt dedikert til triatlonsporten. Dette har vært viktig for at klubbens triatlonmiljø har vokst slik det har gjort siden hen kom inn i klubben. Hen er en ressursperson som står på og jobber det hen kan og skaper et godt miljø i gruppa.

Årets trener har også selv tatt mange gode plasseringer i ulike konkurranser. Nå nylig imponerte hun i offroad Finnmark Solo. Tidligere har hun vunnet 70.3 Barcelona i sin aldersgruppe, og hun har flere topp-fem plasseringer på kortdistansemesterskap nasjonalt og internasjonalt.

Årets trener er Gunhild Berntsen.

Årets ildsjel - for 2022 og 2023

Dette er en person som oppriktig bryr seg om hvordan det går med deg som person og fullfører alltid praten på kone og barn før hen penser inn på det som hen egentlig ringte om, nemlig noe relatert til idretten. Denne personen er veldig opptatt av rekruttering til idretten, bredde og inkludering.

Med korona-avlysninger i øst og vest vinteren 2020/2021 var hen rimelig irritert over at det ikke var et tilbud til barn og unge. Hadde det blitt ytterligere antallsbegrensninger på NM vintertri på Heistadmoen, så hadde han kuttet i Age Group antallet for å få plass til flere unge.

Årets ildsjel 2022/2023 er Andreas Rønning.

Triatlonmedaljen

Hederstegnskomiteen har besluttet å etablere et nytt hederstegn: Triatlonmedaljen. Denne skal gis ut til en utøver under 26 år, som står for mangfold, inkludering og fellesskap og rettferdig idrett.

For tingperioden 2021-2023 gir vi ut Triatlonmedaljen til en utøver som i mange år har vært, og er, viktig for det gode miljøet blant unge, satsende utøvere. Personen er en viktig kultur- og fellesskapsbygger. Helt fra denne personen kom inn i triatlonmiljøet som ivrig supersprinter har han hatt en egen evne til å være samlende. Han inviterer andre til å være med på treningsøkter og tar alltid hensyn til alle i gruppen. I tillegg er utøveren utrolig hyggelig og ydmyk, en utøver som aldri sier nei, og ønsker alles beste. Han legger ned utallige timer i treningsarbeidet, er dedikert og har en “jeg gir ikke opp” holdning, selv om det skulle butte imot. Personen snakker alle opp; aldri noen ned, og er nysgjerrig på andre – hvordan de har det. Det ser ut til å være viktigere for ham at andre har det bra enn at han har det bra. Han har stor respekt for alle; trenere osv.

Han er nysgjerrig, blid og fornøyd. Han er enormt viktig for klubbmiljøet. Triatlonmedaljen går til en ung utøver som gjennom flere år har bidratt til en rettferdig idrett, vist en egen evne til å respektere mangfold, inkludere alle og på den måten være en fellesskapsbygger. Han er i dag medlem i Oslo IL triathlon.

Vi ber Birk Eyde fra OI Triatlon om å komme frem og motta Triatlonmedaljen.

Triatlonmedaljen i gull (1)

Vi må starte med å si at denne personen har bidratt til at ting går for seg på en gemyttlig måte. Diskusjoner har stort sett alltid endt opp med latter og humor, selv om hen har hatt seriøse innlegg fra talerstolen. Det har nåværende og tidligere styrer i forbundet satt veldig stor pris på. Du kan være tørr og kjedelig i rollen denne personen har hatt, men hen har alltid vært frisk, direkte, alltid kvikk i replikken, og samtidig pedagogisk. Derfor har det vært fornøyelig å behandle seriøse ting også.

Denne personen har også alltid stilt opp for å gi grundige vurderinger. Dette har vært nødvendig for å få skikkelig struktur på forbundet. Man har alltid kunne ringe hen, og da har man fått en grundig og profesjonell vurdering. Dette er en viktig del av idrettsdemokratiet, og dermed utrolig viktig at vi har slike personer i slike posisjoner. Vi sitter igjen med et godt og helhetlig rammeverk, og det er vi takknemlige for.

Hen har vært involvert i norsk triatlon i veldig lang tid, både nasjonalt og på arrangørsiden, og hen har alltid vært utrolig hyggelig. Som mangeårig leder/ medlem av lovutvalget, har hen hatt stor innflytelse på utarbeidelse av lov, konkurransereglementet og reglementet for barneaktivitet. Ifølge Arild Mjøs Andersen fikk hen lov til å leke seg med WADA reglement, World Triathlon Constitution og competition rules, og hen er en sånn type som finner humor og engasjement i alt. Hen har sørget for at vårt konkurransereglement henger godt sammen, selv etter større endringer. Da hen kom inn hadde vi et ufullstendig konkurransereglement, som førte til en del dumme situasjoner. Hen har vært en drivkraft i profesjonaliseringen av norsk triatlon, et maraton-prosjekt som han har stått godt i.

Det er med glede vi ber Erik Jungeling fra Hamar IL komme frem for å motta hedersmedaljen i GULL.

Triatlonmedaljen i gull (2)

Nå skal vi over til en med legendestatus i norsk triatlon. En person som har vært involvert i sporten vår i snart 20 år. Hen begynte som de fleste med å være utøver selv. Denne personen fant imidlertid raskt ut at hen hadde større talenter på andre områder.

Personen vi snakker om ble tidlig løpsleder for Oslo Triatlon, som på det tidspunktet var Norges desidert største triatlonarrangement. Erfaringen dro han med seg inn i et ikke ukjent arrangement kalt Norseman, hvor han var daglig leder i en årrekke. I denne perioden ble Norseman en internasjonal merkevare og fast innhold på de fleste langdistansetriatleters bucket list. Han sørget for en sømløs og profesjonell organisering av konkurransen, men jobbet også systematisk med film, foto og kommunikasjon for å gjøre Norseman til verdens mest myteomspunnede løp.

Personen vi snakker om var den første generalsekretæren i Norges Triatlonforbund i ”moderne tid”. Fra 2012 til 2015 var han helt sentral i å gjøre NTF til et åpent, kompetent og fremoverlent forbund som satte klubbene og utøverne fremst. I denne perioden ble også fundamentet lagt for den enormt suksessrike landslagssatsingen.

Han har også gjort en fabelaktig innsats som Technical Official, dommer og teknisk delegat, både i Norge og i utlandet. Personen vi snakker om nyter stor respekt i World Triathlon og har vært TD på det aller høyeste nivået, inkludert internasjonale mesterskap og WTCS.

For sin mangeårige innsats i klubb, nasjonalt og internasjonalt forbund ønsker NTF å tildele Dag Oliver Norges Triatlonforbunds hedersmedalje i gull.

Takk til hederstegnskomiteen!

Hederstegnskomitéen består av Karen Hasselberg Sørensen og Olav Kyrre Fjeld, med støtte fra Gabrielle Bjørnstad-Northern. De gjør et omfattende arbeid med å innhente innsikt og velge ut vinnere. Vi takker Karen og Olav Kyrre for deres frivillige arbeid og for deres bidrag til å skape begeistring under tingmiddagen.

Olav Kyrre reiste til Horten for å overrekke diplom til Andreas Rønning.