Triatlonvenner!

2023 nærmer seg slutten og det er tid for en liten hilsen og oppsummering.

Tilbakeblikk. Og så ser vi framover mot 2024

Triatlonvenner!

2023 nærmer seg slutten og det er tid for en liten hilsen og oppsummering.

Det er mye positivt å finne fra året i minneboken. Hvis vi starter på toppen, vi har valgt en ny idrettspresident som har fått i gang mye spennende politisk som jeg håper vil få ringvirkninger til aktivitet også for vår idrett. Sammen med det nye styret i NTF håper jeg vi vil merke mer av det i 2024. Triatlon trenger et løft, vi har ikke fått til den aktiviteten vi ønsker oss i 2023. Alt for mange arrangement har blitt avlyst og det har ikke vært et bra nok tilbud for våre unge utøvere her hjemme.

Vårt eget Ting i november hadde også dette på agendaen, og det var mye bra engasjement og initiativ å kjenne på i de ulike arbeidsgruppene og samlingen jeg fikk med meg.

Takk til alle som bidro til en bra samling! Forrige uke samlet vi det nye styret for første gang og vi er alle motiverte for å få til en positiv endring for triatlon de neste to årene.

Mange unge norske utøvere har hatt sterke prestasjoner i 2023, vi er stolte av denne gjengen her!

Sportslig vil jeg begynne «bakerst» med Nordisk i september. For en gjeng som deltok der! Flotte debutanter og noen som virkelig markerte seg med flotte prestasjoner – flott å få referat derfra, gratulerer til alle som deltok!

På elite står European Games igjen som et høydepunkt for Norge i 2023. Tre gull av tre mulige er imponerende laginnsats. Eneste pall plassering i WTCS i 2023 kom også som lag, på stafetten i Sunderland – det var et gjennombrudd for det norske laget som smakte veldig godt!

Kristian beholder plassen på toppen av PTO-rankingen samtidig som han har ranking godt oppe på WT rankingen inn i OL sesongen – det blir spennende i 2024, han lover at han er i form!

Norge arrangerte i 2023 VM i Vintertriatlon på Skeikampen. Vi markerte oss bra der, gratulerer til alle medaljevinnere og til arrangør for et flott gjennomført mesterskap!

Det har også vært internasjonale møter i 2023. I tillegg til de faste møtene ble jeg invitert til prøve-OL i Paris i sommer og til World Cup i Roma i oktober. Paris er i rute til å virkelige levere triatlonfest i juli/august. WT skal velge ny president i 2024. Det merkes godt når jeg er i dialog med kolleger internasjonalt. Det er mange hensyn å ta i valget, så det blir en spennende valgkamp når den starter til sommeren.

Den største utfordringen for vår lille, og meget dyktige, administrasjon er fortsatt å sikre en bærekraftig økonomisk plattform for idretten vår. Ny forvaltningsordning fra NIF gir oss enda noen utfordringer på kostnadssiden, her må vi bli enda mer kreative for å få maksimalt ut av de midlene vi får. Her har vi også et topp lag å spille på – masse energi, kreativitet og pågangsmot for triatlonsporten!

Jeg vil også takke det avgåtte styret for flott innsats og kjempegodt samarbeid i 2023!

Vi har hatt med oss noen trofaste og et par nye sponsorer i 2023. Vi er helt avhengig av å hente inn støtte fra disse, og vil jobbe hardt for å få enda noen. Tusen takk for kjempegodt samarbeid til: Scandic Hotels, AKJ, Ragde Eiendom, Trimtex, Deboer og Dare2Ride.

Scandic Hotels og Norges Triatlonforbund signerte avtale for ett år siden.

Gjennom Summit24-samarbeidet med Olympiatoppen og 9 andre særforbund får vi også viktige midler til vår toppidrettssatsing, med penger fra Kongsberggruppen og DNV. Vi gleder oss også over at vi har fått et nytt samarbeid nå når vi går inn i 2024. Dette er Apollo Sports, som tilbyr sportsreiser for agegroupere og vårt landslag.

God jul til dere alle, og et godt nytt triatlon-år!

Sportslig hilsen

Anette Brurås, President