De nordiske landende lanserer "Nordic Triathlon Cup 2024"

Triatleter fra de nordiske landene kan se frem til enda flere muligheter til å utfordre seg selv og styrke sine ferdigheter i 2024. De nordiske forbundene har slått seg sammen og introduserer nå Nordic Triathlon Cup med start i 2024.

Nordic Triathlon Cup 2024

Triatleter fra de nordiske landene kan se frem til enda flere muligheter til å utfordre seg selv og styrke sine ferdigheter i 2024. De nordiske forbundene har slått seg sammen og introduserer nå "Nordic Triathlon Cup" med start i 2024.

Nordic Triathlon Cup består av tre spennende konkurranser spredt over sommeren og høsten. Den første konkurransen blir 8. juni i Finland, og markerer en spennende start på den nye cupen. Konkurransen fortsetter 28. juli i Estland og avsluttes med finalen 14. september i Danmark. Den nye Nordic Triathlon Cupen gir unge triatleter muligheten til å konkurrere i trygge omgivelser med et høyt nivå, samtidig som de styrker de eksisterende båndene mellom de nordiske triatlonforbundene.

Dette initiativet er en fortsettelse på det gode samarbeidet, spesielt innen ungdoms- og junior. Nikolai Aamaas, Utviklingsansvarlig, er entusiastisk for lanseringen av Nordic Triathlon Cup: "Vi er glade for å kunne styrke det nordiske samarbeidet ved å skape en felles konkurransearena for vår utøvere. For å utvikle seg som triatlet i dag er det få draft-legal konkurranser nasjonalt og det er et stort steg opp til Europacup. Dermed vil denne cupen være et ypperlig sted for å utvikle seg som utøver og få konkurranseerfaring på et høyt nordisk nivå. De nordiske landende har en lang tradisjon med å samarbeide og dette er et ytterligere initiativ for å styrke våre bånd og arbeide for flere aktive utøvere som holder seg lengre i idretten, samt bidra til å skape arenaer for de satsende utøverne. I 2024 består cupen av 3 løp, men intensjonen er å videreutvikle cupen med flere konkurranser samt nordisk mesterskap i 2025."

Sammenlagtvinneren i Nordic Triathlon Cup baseres seg på den som samler flest poeng over de 3 konkurransene. Under hver konkurranse deles det ut 150 poeng til vinneren og deretter reduseres poengsummen med 7,5 % for hver påfølgende plassering. Etter hver konkurranse beregnes poengene, og publiseres fortløpende på resultatlisten (lenke nederst). Det er de fem forbundene fra Sverige, Norge, Finland, Estland og Danmark som arrangerer Nordic Triathlon Cup. Utøvere fra disse landene vil få invitasjoner og bli prioritert på startlistene. Eventuelle gjenværende plasser vil bli tildelt triatleter fra andre nasjoner som ønsker å delta.

Dersom du har spørsmål rundt Nordic Triathlon Cup, kontakt Nikolai Aamaas på nikolai.aamaas@triathlon.no