Klassifisering i 2024

I 2024 gjennomføres det klassifisering ved følgende datoer:

Nordisk klassifisering

• 30. april: Stockholm (1 ledig plass) - Svenske Triathlonforbundet
  • 23. august: Sandefjord (ikke bekreftet) - NTF

Internasjonal klassifisering

• 11-12. juni: Madrid (PTVI)
  • Oktober: Europa (PTS2-5 og PTWC) endelig dato og sted ikke bekreftet!

Sportsklasser

NASJONALE KLASSER

INTERNASJONALE KLASSER
For internasjonale konkurranser i regi av World Triathlon benyttes deres system for klassifisering og er delt inn i 3 hovedkategorier:

PTVI
Klassen for synshemmede, med 3 underkategorier for graden av synshemming (B1-B3). Alle utøvere konkurrere mot hverandre, men det er ulike starttider for underkategoriene for å sikre rettferdighet.

PTWC
Klassen for bevegelseshemmede i rullestol, med 2 underkategorier avhengig om man kan kontrollere magemuskler (H2) eller ikke (H1). Alle utøvere konkurrer mot hverandre, men H1 starter før H2.

PTS2-5
Klassen for bevegelseshemmede som kan stå oppreist og består av 4 klasser (PTS2, PTS3, PTS4 og PTS5) hvor graden av funksjonsnedsettelse dikterer klassetilhørighet. PTS2 er klassen med størst nedsatt funksjonsevne. Det er egen konkurranse mellom klassene hvor alle innad i klassen starter samtidig.

Hvordan blir man klassifisert?

For å kunne bli klassifisert følger du følgende prosess:

1. Varsle Paraansvarlig Nikolai Aamaas på nikolai.aamaas@triathlon.no om at du ønsker å bli klassifisert. Dette gjør at vi får holdt av plass til deg på neste klassifiseringsrunde, eventuelt at vi setter opp flere runder dersom det er stor etterspørsel.
  2. Fremskaff dokumentasjon på din funksjonsnedsettelse for å vise at du kvalifiserer til klassifisering og send dette inn til Nikolai Aamaas på nikolai.aamaas@triathlon.no.
  3. Du får tilbakemelding om du kvalifiserer til å møte på selve klassifiseringen
  4. Du deltar på fysisk klassifisering med undersøkelse av din funksjonsnedsettelse

Nasjonalt gjøres dette av representanter fra Norges Triatlonforbund, mens internasjonalt er det representanter fra det internasjonale triatlonforbundet (World Triathlon) som håndterer dette. Les om hvordan forberede seg til klassifisering her.

NASJONAL KLASSIFISERING
Fyll ut følgende dokument.

Selve klassifiseringen arrangeres av Norges Triatlonforbund og når dette foregår annonseres på toppen av denne siden. Det er få utøvere i Norge og dermed er det ikke mange planlagte klassifiseringsrunder. Vi kan likevel delta på nasjonal klassifisering i et av de andre nordiske landene dersom det ikke er en mulighet i Norge.

INTERNASJONAL KLASSIFISERING
Fyll ut følgende dokument. Dersom du er synshemmet må du fylle ut følgende dokument

World Triathlon arrangerer flere klassifiseringsrunder gjennom året ofte i tilknytting til internasjonale konkurranser. Du vil få beskjed om når disse er etter at du har sendt inn dokumentasjon, slik at du kan delta på den som passer for deg.

Synshemmede
Merk at internasjonalt klassifiserer kun International Blind Sport Association (IBSA) for PTVI, dette gjør at det er litt færre muligheter for klassifisering. Derfor er tidlig varsling til forbundet svært viktig slik at vi kan varsle videre og avklare datoer.

HVA SKJER OM JEG IKKE BLIR KLASSIFISERT?
Ikke alle utøvere som har en funksjonsnedsettelse kvalifiserer til klassifisering. Dette betyr ikke at du ikke kan omtale deg som en "parautøver", da du nasjonalt fortsatt kan delta i "åpen klasse". Denne klassen er for alle utøvere som har en funksjonsnedsettelse, men mangler klassifisering. Denne klassen har ingen premiering.

Internasjonalt er det dessverre ingen åpen klasse og dersom du ikke kvalifiserer til klassifisering kan du dessverre ikke delta i parakonkurranser i regi av World Triathlon. Du kan likevel delta i konkurranser sammen med funksjonsfriske og oppleve fellesskap, begeistring og mestring i triatlon.