Norges Triatlonforbund inviterer jevnlig til nye treningssamlinger. Treningssamlingene for voksne er beregnet på alle triatleter som ønsker å bli raskere og trene i fellesskap med andre utøvere. Samlingen ledes alltid av våre fremragende instruktører.

I løpet av campen blir det mye svømming. Det legges opp til langturer og kvalitetsøkter i alle disipliner. I tillegg er det alltid et et faglig program, kvalitetssikret av sportssjef i Norges Triatlonforbund Arild Tveiten.

Samtidig er det veldig sosialt og hyggelig å delta. Samlinger er en veldig fin arena for å bli kjent med andre triatleter i miljøet.

Vi prøver å samle landslag og andre utøvere til minst en samling i året. Slik får utøvere bli kjent med landslaget og se hvordan de trener. Noe av treningen vil også samkjøres med landslaget om gruppen ønsker det, og måltider spises felles med landslaget.

Ledere og trenere har lang erfaring som triatleter og trenere. Deltagelse krever medlemskap i klubb og helårslisens.

Her er tidligere landslagsutøver Morten Hansens film fra en av samlingene i 2017, hvor både landslagsutøvere og mosjonister deltok:

Hvem passer leirene for?

Forbundets og Olympiatoppens treningsfilosofier ligger til grunn for treningen på våre samlinger. Intensitet og varighet styres av gruppens ferdigheter og nivå. Det deles inn i grupper ved behov for å sikre at treningen blir relevant, riktig og effektiv for alle. Sist deltes utøverne opp i 4 grupper, slik at alle på samme nivå på sykkel, eksempelvis, trente sammen.

Hvis enkeltutøvere har skader eller andre utfordringer som begrenser dem, legges det opp til individuelle justeringer slik at alle får et optimalt treningsopplegg.

Det er viktig at utøverne informerer trenere om eventuelle skader eller behov.

Noen tilbakemeldinger fra tidligere samlinger

«Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe bedre tilbud for treningsleirer med instruktører enn det tilbudet som blir tilbudt av NTF. Både basert på egne erfaringer og jeg vet hvordan opplegget blir gjort på andre leirer.»

«Vi fikk også vært litt sammen med landslaget – og selv syntes jeg det var skikkelig stas .. da vi skulle ut på en lett og rolig overgangsøkt, og Casper og Kristian Blu så oss og ventet for de var på samme type tur og ville ta følge.»

«Jeg visste jeg kanskje ville være blant de dårligst trente på samlingen, og var på forhånd veldig spent. Det viste seg å være helt uten grunn. Kristian, Lars Christian, Andreas og Lasse var fremragende ledere – inkluderende, morsomme, inspirerende og faglig dyktige. Ved alle aktiviteter var det lagt opp til at man kunne delta innenfor eget nivå og med hensyn til egne skader og svakheter.»

«Vi ble ivaretatt på en meget respektfull måte uansett nivå. Alle 4 gjorde en vanvittig bra jobb!»

«Trenerne var utrolig flinke til å legge opp et variert og bra opplegg gjennom uka, noe som gjorde det mulig å trene en god del mer enn hva de fleste vanligvis gjør hjemme.»

«Kristian Rød presenterte innledningsvis Triatlonforbundets tre slagord: Begeistring, mestring og fellesskap – og disse tre ordene oppsummerer denne treningscampen for min del.»

Våre instruktører

Kristian Ottestad Rød

Kristian Ottestad Rød har konkurrert for Tempo Triatlon Club de siste årene. Ferdig utdannet sivilingeniør, legger han nå opp til en profesjonell triatlonsatsning. Kristian startet triatlonkarrieren for 8 år siden, og dro raskt til med langdistanse. Han fant fort en større glede i kortere distanser og konkurrerer nå i alt opp til halv-Ironman-distanser. I mange år har han trent regelmessig med landslaget.

Med en variert idrettsbakgrunn fra barne- og ungdomsårene, har Kristian sanket flere NM pallplasser i bryting og konkurrert i seiling. Etter forsvaret ble det løping og kondisjonsidrett og etterhvert triatlonsatsing.

Siden 2015 har Kristian vært engasjert i forbundet i forbindelse med utvikling av agegroup-satsningen i Norge, og han er nå medlem av AG-utvalget. Han har også vært Team Manager for Team Age Group Norway under mesterskap de siste årene.

Kristian er ofte å se på toppen av pallen, og i norske mesterskap har han som regel kun landslagsutøvere foran seg på resultatlisten.

Charlotte Kunz

Charlotte Kunz har idrettsutdanning fra Norges idrettshøgskole, og har lang erfaring som trener og coach. Som triatlonutøver har Charlotte en lang merittliste, og hevder seg med gode plasseringer både nasjonalt og internasjonalt. Charlotte var opprinnelig svømmer, men er i dag en habil utøver innenfor alle disiplinene.

Charlotte ble i 2017 kåret til årets kvinnelige utøver av Norges Triatlonforbund. Hun har vært på pallen i en lang rekke mesterskap, og har vært Norgesmester i langdistanse, akvatlon og terrengtriatlon.

Utdanning/Kurs
  • Master idrettsvitenskap, Idrettspsykologi, Norges idrettshøgskole
  • Bachelorgrad i idrettsvitenskap, Norges Idrettshøgskole
  • Trener 2 utdanning, svømming, Norges idrettshøgskole

Andreas Mathingsdal Pedersen

Andreas Mathingsdal Pedersen har også en rekke gode plasseringer i triatlon over flere år. Med en bakgrunn fra svømming, hvor han deltok i en rekke NM-finaler både som junior og senior, og idrettsfaglig utdanning, har Andreas vært engasjert som trener for forbundet på flere samlinger. Han er også trener for TriUng-gruppa i Kristiansand Triathlonklubb, lærer/trener ved Universitetet i Agder (idrett grunnfag), Akademiet Toppidrett m.m og blir ofte brukt som foredragsholder. I tillegg er han laboratorie- og testkonsulent for Olympiatoppen Sør.
Han har flere pallplasser å se tilbake på, og har blant annet en andreplass i NM sprint elite fra 2015.

Utdanning/Kurs
  • Master idrettsvitenskap, fokus på intervalltrening og periodisering innen utholdenhetstrening, Universitet i Agder (UiA)
  • Bachelorgrad idrett, UiA
  • Idrett Grunnfag, UiA
  • Personlig trener, UiA
  • Treningsveileder, UiA
  • Idrettsassistent, Forsvaret

Lasse Finstad

Lasse Finstad jobber fast i Forsvaret og har lederutdanning fra Hæren. Om erfaringen med å være instruktør på våre samlinger, sier han

Det er veldig hyggelig å få gode tilbakemeldinger, og jeg setter pris på det fellesskapet som kommer på leirene. Det er veldig artig å bidra til at andre presterer, og det er noe av det som motiverer meg. Jeg føler jeg har mye å bidra med som trener på leirene da jeg selv begynte med triatlon sent og jeg vet hvor fokusområdene bør være.

Lasse har en rekke flotte plasseringer på langdistansem inkludert 1. plass Celtman Xtri (Overall), 1. plass Challenge Fuerteventura (Ag), 1. plass IM Haugesund (Ag), 1. plass IM Elsinore (Ag, Beste Ag Overall) og 5. plass Norseman

• Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports