Første NM i vintertriatlon på flere år

Vi har merket oss en enorm interesse for NM i vintertriatlon, som vil foregå på Heistadmoen skistadion om to uker. Her skal de yngre utøverne løpe 2 km, 4 km sykling og 2,6 km langrenn. Juniorene får nesten dobbelt så lang trase, mens elite og agegroup får distansene 7/13,3/10,4.

Endelig triatlonfest!

Arrangøren har mange planer for å skape flott feststemning på Heistadmoen. Hvorvidt alt kan gjennomføres avhenger av Covid-situasjonen, men alt ligger til rette for at det blir flotte konkurranser. Og god stemning er triatlonmiljøet kjent for.

Konkurransen foregår på Heistadmoen skistadion, kanskje best kjent for ski-NM i 2006. "Arenaen byr på et lekkert bakteppe med toppene som omkranser Kongsberg i bakgrunnen. Arenaen har et løypenett for langrenn av høy klasse, noe som vil sikre gode løype til alle tre disipliner under NM", sier arrangementsansvarlig Andreas Rønning.

Trygge rammer kommer på bakgrunn av blant annet at det blir delt inn i tre kohorter. På den måten vil vi kunne få mange deltagere med. En kohort for de yngste fra 13 år, en for juniorklassen og den siste kohorten for Elite og Age Group. Arrangørene har vagt å starte Elite og Age Group sammen for at AG skal få mulighet til å matche seg mot eliten.

Renessanse for vintertri

Det er noen år siden sist vi hadde et NM i vintertriatlon, og interessen blant både utøvere og arrangører har vært lav en periode. Ihugga vintetriatleter har reist til utlandet for å konkurrere, og har kommet hjem med flere medaljer også de senere årene. Nå håper og tror vi at vintertriatlon er kommet som en vekstidrett og det skal bli spennende å følge utøverne i årene som kommer.

Mange påmeldte

Totalt er det nå påmeldt 74 utøvere, og det er stadig flere som melder seg på denne idretten som ser ut til å få en skikkelig renessanse i Norge i år. Det er fem herrer og en kvinne i eliteklassen. Syv kvinner mellom 40 og 60 år stiller i agegroup, mens det er 24 påmeldt så langt i herreklasser mellom 20 og 64 år. Vi gleder oss over et stort juniorfelt, med 15 menn og 5 kvinner påmeldt så langt.

Elleve gutter og seks jenter er påmeldt i ungdomsmesterskap. Spennende er det å se både erfarne triatleter og langrennsløpere til start. Hvorvidt erfaring i skiftesonen i et vanlig triatlon har betydning gjenstår å se.

Nybegynner i vintertri?

Vi får en del spørsmål om utstyrsbehov. Arrangøren har en god informasjonsside om løypene og hvilket utstyr som passer.

Øivind Bjerkseth og Andreas Rønning tester traseen på Heidstadmoen.

Alle bilder: Sylvain Cavatz.