Mangfold og inkludering

Vi i Norges Triatlonforbund har mål om å skape fellesskap, mestring og begeistring. «Flere med, tidligere og lengre» er et av våre satsingsområder. Gjennom vår bærekraftstrategi peker vi spesielt på mangfold og likestilling. Vi skal ha med flere jenter og kvinner i klubbledelse og -aktivitet og trening. Og vi skal begeistre grupper med folk som vi ikke har nådd så godt tidligere. Nå har vi fått prosjektmidler til mangfolds- og inkluderingsarbeid.

Målene for prosjektet

• Vi skal øke antall jenter som skal starte med triatlon.
  • Vi skal jobbe mot nye og etablerte klubber for å etablere et inkluderende treningstilbud.
  • Vi skal øke andelen jenter som ønsker å bli trenere i klubb og på landslagsnivå.
  • Vi skal gjøre triatlon tilgengelig for alle uavhengig av økonomi.
  • Vi skal ha flere unge jenter inn i ledende posisjoner i vår organisasjon.

Gjennom samarbeid med klubber som har god lokal forankring i de store byene søker vi å etablere nye og voksende miljøer. Spesielt ønsker vi å nå ut til barn og unge med en minoritetsbakgrunn, og/eller som ikke har økonomiske ressurser for å kjøpe inn utstyr. Ved å gjøre nødvendig utstyr tilgjengelig for klubbene så vil flere kunne få testet alle øvelsene.

Første steg

• Knytte til oss klubbutviklere som kan arbeide med etablerte klubber for å legge til rette for treningstilbud.
  • Være behjelpelig med å skaffe trenerressurser, treningstider i svømmehaller, treningssentre (spinningtid) og løpebaner. I sommerhalvåret bedrives idretten stort sett utendørs.
  • Utvikle treningsplaner og oppfølging (Triatlonskolen), som gir utvikling og mestringsfølelse. Treningen skal være basert på lek, positiv utvikling og gi følelsen av mestring. Treninger skal være en sosialmøteplass med idrettsglede.
  • Gjennom klubbene arrangere lavterskel tilbud som vi kan kalle for «tryathlon»/gjennomkjøringer. Her er løypene definert, og alle starter samtidig, men det er ikke tidtaking og deltagerne gjør de distansene de selv er komfortable med. Flere mindre og lavterskel arrangementer for både barn og unge, og voksene i miljøer hvor deltagerne er trygge, slipper å reise langt og hvor de kan delta flere ganger.

Interressert?

Tilhører du en klubb som kan være interessert i å jobbe med oss på dette prosjektet, ta kontakt med Frank Pedersen. Også du som kunne tenke deg å jobbe med klubbutvikling oppfordrer vi til å ta kontakt med Frank.

Bli klubbveileder, en lærerik og motiverende utdanning

Invitasjon til å bli en av våre klubbveiledere

Veilederutdanningen er en praktisk tilnærming til utvikling av klubber. I utdanningen vil du få kjennskap og eierskap til idrettens felles klubbutviklingskonsept med grunnleggende hjelpemidler og verktøy for utviklingsprosesser. Vi har be …

For klubber og arrangører

Klubbmedlemskap i Norges Triatlonforbund koster 3000 kr pr år. Dette betales årlig for at klubben skal kunne beholde sin status som medlem i Norges Triatlonforbund.