PARATRIATLON

Triatlon er en idrett som er åpen for alle og bygger på verdiene fellesskap, mestring og begeistring. Uavhengig funksjonsnedsettelse skal alle kunne både trene og konkurrere i triatlon og delta på aktivitet i den klubben de ønsker å tilhøre. Tradisjonelt triatlon består av svømming, sykling og løping. Det arrangeres også duatlon (løping-sykling-løping) og akvatlon (svømming-løping) også for parautøvere. Distanser som det arrangeres triatlonkonkurranser i for para er supersprint (375m-10km-2,5km) og sprint (750m-20km-5km). Det er også anledning til å delta på lengre distanser ved å gå i dialog med arrangører rundt tilrettelegging.

PARASTRATEGI
Vi jobber med utarbeidelse av en egen parastrategi rundt hvordan vi skal arbeide for å styrke paratriatlon. Strategien tar utgangspunkt i strategiplanen som ble vedtatt under Triatlontinget høsten 2023. Du kan lese mer om dette her(kommer).

KLASSIFISERING
For å sikre rettferdighet i konkurranser mellom ulike former for funksjonsnedsettelser klassifiseres utøvere i ulike sportsklasser. Du kan lese mer om dette her

TILRETTELEGGING AV AKTIVITET
Enkelte utøvere har stort behov for tilrettelegging for å gjennomføre aktivitet, mens andre klarer seg på lik linje som funksjonsfriske. Les mer om tilrettelegging av aktivitet her.

TILRETTELEGGING AV KONKURRANSER
Paratriatlon har noen tilrettelegginger under konkurranser og dette er regulert i konkurransereglementet. Du kan lese mer om dette her

BREDDEIDRETT

I Norge arbeider vi for at alle parautøvere skal ha et aktivitetstilbud i den klubben de ønsker å tilhøre. Det varierer hvilke rammer og ressurser ulike klubber har for å tilby aktivitet og antall treninger, men vi hjelper parautøvere og klubber med tilrettelegging.

Tilrettelegging for aktivitet i klubb
Forbundet bistår i veiledning til klubber for å best mulig tilrettelegge aktivitet for parautøvere. Dessverre vegrer enkelte seg for å tilrettelegge i frykt for at det medfører mye arbeid, men dette er mangel på kunnskap rundt para. Det er ulike tilretteleggingstiltak basert på type funksjonsnedsettelse, men veldig ofte er det enkle tiltak som trengs.

Konkurranser
En parautøver kan i utgangspunktet stille i enhver triatlonkonkurranse, men det er viktig å gå i dialog med arrangør på forhånd slik at de kan tilrettelegge på best mulig måte. Ved behov kan du kontakte forbundet for støtte til å veilede arrangører i tilrettelegging og gjennomføring.

Nasjonal aktivitet
Forbundet arbeider for å gjennomføre årlige samlingspunkter for parautøvere hvor fellesskap, mestring og begeistring står i fokus.

TOPPIDRETT

For de utøverne som drømmer om internasjonale konkurranser og Paralympics tilbyr vi en karriere gjennom Utviklingslaget og Landslaget.

Utviklingslaget
Dette laget er en utviklingsarena for ambisiøse og motiverte utøvere som trenger hjelp til å utvikle seg mot landslagsnivå. Her tilbys man sportslig veiledning, tett oppfølging gjennom trenerressurs, årlige utviklingssamlinger i Oslo og mulighet for å hospitere med landslag. Dette er det første trinnet i utviklingen mot internasjonalt nivå. Du blir veiledet i sesongplanlegging nasjonalt og internasjonalt og får god hjelp til å lage en langsiktig plan for din utvikling som utøver.

Landslaget
Utøvere med et høyt nivå og potensial for gode resultater internasjonalt tas ut til landslaget. Her får man tett oppfølging, treningsleirer i lavland og høyde og mulighet til å stille i internasjonale konkurranser på høyt nivå.

Uttakskriterier for begge lagene kan du lese mer om her.

Starte i internasjonale konkurranser
Merk at startplass avhenger av poeng på verdensranking slik at det er ingen garanti for startplass. Man må selv jobbe seg oppover og samle poeng over flere år for å være sikret startplass. Det konkurreres på 3 ulike nivåer internasjonalt:
- Continental cup (Vi stiller i Europacup)
- World Cup
- World Series

Utøvere samler poeng basert på plassering. Mer informasjon rundt dette kan du få ved å kontakte Utviklingsansvarlig Nikolai Aamaas her.