Triatlon som idrett består av flere grener. Felles for alle grenene er at de kombinerer to eller tre ulike aktiviteter i en og samme konkurranse. Basisøvelsene er svømming, sykling og løping. Ferdighetene som skal øves i triatlon er å mestre basisøvelsene og mestre overgangen mellom ulike øvelser. De som ønsker å delta på lengre distanser må også sørge for å mestre næringsinntak.

Triatlon og multisport handler om allsidighet og utholdenhet. Men å trene for triatlon trenger ikke være komplisert. Det er ikke rakettforskning, selv om mange gjør sitt beste for å gjøre det vanskelig. Alt du trenger å gjøre er å svømme, sykle og løpe. Og så repetere.
 
Som nybegynner har du stort potensial og det vil alltid være noe å forbedre. Et godt tips er å alltid prioritere dine svakheter. Samtidig skal du ha det moro, og trene fordi du liker det.
 
Har du tre økter i uka, bør du ta en svøm, en sykkel, en løp. Spinning er super trening om vinteren – og legger du til 15 min løping etterpå er du langt på vei til å bli en triatlet med et besøk i svømmehallen ukentlig.
 
Som i alle andre idretter handler det om å gjøre små fremskritt hele veien. Den største fellen er å gjøre for mye, for fort og for hardt. Størst glede og best resultat får du av en langsiktig tankegang og tilpasning av treningen. Vi ønsker jo at folk skal drive triatlon lenge!
Tenk distanse fremfor fart – og heller rolig enn hardt!
Triatlon er en aerob idrett, altså en utholdenhetsidrett. Altfor mange trener knallharde intervaller og ender med å gå til mål på den avsluttende løpingen. Du bør ha fokus på å trene din utholdenhet – det er din begrensende faktor. Her har mosjonister mye å hente – dessuten er denne formen for trening lettere å like og generelt bra for helsa. Rolig utholdenhetstrening stresser deg mindre og gir deg lavere risiko for skader.
 
Du må gjerne trene med fart, men du skal ikke kjenne melkesyra sprenge på trening. Da trener du for hardt. Eneste unntaket er på svømming. Her kan du trene mer intensivt fordi risikoen for skader og overbelastning er mye mindre her.
 
Det er først med en solid treningsbakgrunn at du bør sette av tid til fartstrening i timeplanen.
 
En god regel er: Den beste triatlontreningen er den som er passe hard og som gjør at du har lyst til å komme deg ut på trening igjen dagen etterpå.

Triatlon er EN idrett – ikke tre ulike.
Triatleter må se helheten. Å svømme i basseng er veldig annerledes enn å svømme utendørs, å springe etter å ha syklet er en opplevelse i seg selv. Du må gjerne hente inspirasjon fra de beste i verden på hver idrett – men se heller på hvordan de beste triatletene trener. Det er helheten som teller.

Bilde: Fotografen Samestad, Vestby Avis

 

  • Trimtex
  • Intersport
  • Garmin Norge
  • Smartfish Sport
  • HUUB
  • Nordic Choice Hotels
  • klubben.no
  • Squeezy Sports Nutrition